Finansnæringen har flere enn 2 500 autoriserte rådgivere som gir råd om forsikringer, sparing og investering og lån til forbrukere.

Undersøkelse gjennomført av Kantar 24-26. mars viser at om lag 425.000 nordmenn har tatt kontakt med rådgiver i sin bank eller sitt forsikringsselskap i løpet av forrige uke. De fleste henvendelsene gjaldt avdragsfrihet og reiseforsikringer. Over halvparten av kundene oppgir at de har fått informasjon på nettsider, eller mottatt sms eller e-post fra sin bank eller sitt forsikringsselskap.

Antatt økt pågang av henvendelser

- I tillegg til å gi god informasjon på sine hjemmesider, har banker og forsikringsselskaper også lagt vekt på å kontakte kunder på e-post og sms. Pågangen av henvendelser til rådgivere antas å øke ettersom flere får utfordringer i sin personlige økonomi og ønsker en å diskutere med. Da vil rådgivernes brede kompetanse være god å ha, sier Siv Seglem, adm. dir. i FinAut.

Hjelp til sårbare grupper

- I disse dager med stengte lokaler og jobbing fra hjemmekontor, opplever forbrukerne at de i økende grad må støtte seg til digitale løsninger. Dette utfordrer kundebehandlere til å være gode veiledere for kunder som skal orientere seg, sier Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge. Noen få forbrukere opplyser at de er hyppige brukere av bankfilialer. Denne kundegruppen er nok mest sårbare i den situasjonen vi nå er inne i. Det er viktig å huske at dersom man trenger hjelp til å utføre daglige banktjenester, bør man ikke låne bort BankIDen sin til den man ber om hjelp. Man bør få veiledning fra banken om hvordan man kan opprette en fullmakt som gir noen rett til å bruke egen BankID for å hjelpe.

Stemningsrapport fra banker

Jan Erik Fåne og Tom Staavi i Finans Norge har målt stemningen og snakket med Evy-Ann Hagen i Aurskog Sparebank og Geir Bergskaug i Sparebanken Sør. Hva kan bankene bidra med og hvordan takler husholdningene og bedriftene denne krisen?
Podkast fra Finanslunsj med Fåne og Staavi: Bankene som kriseløser

Vi heier på alle som hjelper kundene og som hjelper hverandre. Og vi ønsker alle en god påske, selv om den blir annerledes.


Illustrasjon: University of Bath