Husnøkkel i døren.
Låneformidling boliglån: Spørsmål og svar

Har du spørsmål du ikke finner svar på, send de gjerne til: post@finaut.no

Spørsmål og svar

 

For å drive virksomhet som låneformidler kreves tillatelse fra Finanstilsynet eller registrering i Finanstilsynets virksomhetsregister.

Finansforetakene (långiverne) er som tidligere ansvarlige for finansagentforetakets virksomhet. Finansagentforetaket er långivers representant. 

Det er to typer låneformidlingsforetak i tillegg til kredittforetak som benytter seg av låneformidlere som blir berørt:
 

1. Finansagent som har avtale med flere kredittforetak

Foretaket må sende søknad til Finanstilsynet innen 1. juli 2024. Behandlingstiden er på 6 måneder. 
Søknaden skal sendes via Altinn-skjema KRT-3011. Se søknadsskjemaet for nærmere beskrivelse av krav til søknad og vedlegg.

 

2. Finansagent som er agent for ett finansforetak

Foretaket som er agentforetakets oppdragsgiver må påse at vilkårene for tillatelse er oppfylt, og sende melding til Finanstilsynet om at agentforetaket kan registreres.
Melding til Finanstilsynet sendes inn via Altinn-skjema KRT-3011. Se skjemaet for nærmere beskrivelse av krav til melding og vedlegg.

 

Finanstilsynet: Låneformidling

 

Ja, konsesjon er første skritt og en forutsetning for å bli medlem i en autorisasjonsjonsordning, det følger av FinAuts regelverk § 2-1.

  • Ta opplæringen i God Skikk
  • Ta opplæringen i Etikk
  • Kunnskapsprøven i kreditt. Dersom denne ble tatt før 1.april 2024 må man i tillegg ta årets oppdateringstemaer før praktisk prøve:
  1. Lov om låneformidling 
  2. Boligkjøpsprosessen 
  3. Refinansiering av forbruksgjeld/utlån til personer med økonomiske utfordringer
  • Start prosessen med å finne en ekstern sensor til praktisk prøve (for å autorisere de som skal være sensor i egen bedrift). Tips: Her kan man f.eks. benytte en sensor fra en av kredittyterne dere samarbeider med eller en ekstern sensor (KAN Finans tilbyr).
  • Kartlegge hvilke ansatte som skal autoriseres
  • Beslutte hvem som som skal være ansvarlig for medlemsavtalen i FinAut
  • Beslutte hvem som skal administrere kandidater: Bedriftsansvarlig (BA)
  • Beslutte hvem som skal være Compliance-ansvarlig 
  • Vurdere om alle interne rutiner for etterlevelse av God skikk er på plass og eventuelt supplere med nye
  • Forberede søknad om medlemskap i FinAut: Søk om medlemskap
  • Forberede søknad om tilslutning til Autorisasjonsordningen i Kreditt: Søk om tilslutning 

Først må foretaket ha konsesjon på plass:

Når du har konsesjon/tillatelse på plass, kan du søke om:

FinAut starter behandlingen av søknader om tilslutning 2. februar 2024.

Etter Låneformidlingslovens § 5-1 (2) skal foretaket ha retningslinjer og rutiner for å sikre at kravene til kunnskap og kompetanse til enhver tid er oppfylt, kan FinAut bidra til dette?

 

Et medlemskap i FinAut gir tilgang til både fagplaner, læremateriell i etikk og God skikk samt kunnskapsprøver. For rådgivere som autoriseres sikres oppdatering i fag, etikk God skikk årlig.  

Ansatte som gir råd eller gjør kredittvurdering, skal autoriseres. 

Med kredittvurdering menes deltakelse i kredittvurderingsprosessen i form av innstilling i eller beslutning av kredittsaken, herunder vurdering av kundens kredittevne, betalingsvilje og sikkerhet.

Med kredittrådgivning menes personlige anbefalinger om lånetilbud til forbruker.

Kredittrådgivning gjelder også ansatte i låneformidlingsforetak som yter rådgivning om boliglån til forbrukere. 

Kompetansekravene i lov om låneformidling gjelder også for autoriserte rådgivere i kreditt. Som følge av ny lov blir det noen justeringer og fagplanen oppdateres og publiseres 2. januar 2024. 

Allerede autoriserte rådgivere vil få endringer som følge av loven som oppdatering i 2024.

Ja. Det betyr at en autorisasjon også kan benyttes hos en kredittyter.

Ja, dere må vente med å ta praktisk prøve til konsesjonen er på plass.

 

Ja.

  • Start prosessen med å finne en ekstern sensor til praktisk prøve (for å autorisere de som skal være sensor i egen bedrift). Tips: Her kan man f.eks. benytte en sensor fra en av kredittyterne dere samarbeider med eller en ekstern sensor (KAN Finans tilbyr).
  • For å være sensor, må man selv være autorisert i ordningen. (NB: Kan ikke gjøres før konsesjon er på plass).
  • Sensor kan være en autorisert rådgiver i låneformidlingsforetaket eller hos kredittyter foretaket har agentavtale med. Sensor må ha tilgang til saker vurdert av den som skal autoriseres. 
  • Sensorene bør melde seg på sensorkurs hos FinAut, så fort man er autorisert i ordningen. 

Kvalifikasjonskravene som nevnt i låneformidlingsloven § 5-1 og § 5-2, jf. låneformidlingsforskrift § 4-2 til § 4-5, skal for årene 2023 og 2024 være gjennomført og dokumentert innen 31. desember 2024.

Vi er medlem i FinAut, men våre ansatte blir ikke autorisert før den nye løsningen er på plass. Kan de ansatte bruke tittelen "Autorisert rådgiver i Kreditt"? 

Nei, tittel kan du kun bruke når du er autorisert. Les om bruk av merker og titler

Ja, du kan bli medlem i FinAut og få tilgang til opplæring i etikk og bransjenormen God skikk. Fagopplæringen i kreditt tilbys fra leverandører.

Ja. Medlemmer som er tilsluttet autorisasjonsordningen vil stå i FinAut sin medlemsliste

Ta kontakt med FinAut for å få bistand.