§ 1-1 Formål
FinAut har som formål å sikre trygg rådgivning gjennom å:
• Forvalte bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling.
• Utvikle og forvalte kompetansestandarder.
• Sikre at medarbeidere har dokumentert kompetanse innenfor de fagfelt autorisasjonsordningene dekker.
• Sikre at kunden er like godt ivaretatt ved digital som ved personlig betjening.
FinAuts ambisjon er gjennom sitt arbeid å ha høy legitimitet og troverdighet hos myndigheter, publikum og medlemsbedriftene.
§ 1-2 Hovedforpliktelser for medlemsbedrifter
Medlemskap i FinAut er et vilkår for å kunne slutte seg til en eller flere autorisasjonsordninger. Medlemsbedrifter i FinAut forplikter seg til å:
• Betale medlemskontingent i henhold til de til enhver tid gjeldende regler og satser.
• Følge FinAuts regelverk og bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling.
• Sørge for medarbeidere eller autoriserte digitale rådgivningsløsninger (robotrådgivere) autoriseres iht. reglene for hvem som skal autoriseres (se § 2-4). Innen området kreditt er det ikke krav om autorisasjon av robotrådgivere.
• Sikre kompetanse i informasjon, veiledning og rådgivning overfor forbrukere.
• Slutte lojalt opp om FinAuts formål.
I en overgangsperiode er det tillatt å ha ikke-autoriserte robotrådgivere. Overgangsperioden løper frem til 31. desember 2023 for robotrådgivere innenfor autorisasjonsområdene sparing og investering, skadeforsikring og personforsikring. Medlemsbedriften plikter å sørge for at løsningene er i tråd med regulatoriske krav også i overgangsperioden.
FinAuts medlemsmodell har tre nivåer:
1. Medlemskap i FinAut.
2. Medlemskap i autorisasjonsordninger.
3. Medlemskap for kandidater og robotrådgivere.
Det kreves medlemskap i FinAut for å slutte seg til en eller flere autorisasjonsordninger.