Rolledeling mellom FinAut og andre aktører

 

FinAut har ansvar for å:

  • overvåke regelverksutvikling som gjelder kompetansekrav knyttet til salg og rådgivning
  • utarbeide kompetansestandarder/fagplaner for ulike fag- og produktområder
  • utarbeide fagplaner for oppdatering av kompetanse
  • dokumentere kompetanse og oppdateringer gjennom nasjonale prøver og/eller internkontroll
  • føre tilsyn med at tilsluttede bedrifter oppfyller de forpliktelsene som følger av FinAuts regelverk
  • være næringens kompetansesenter innenfor etikk, forvalte bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling og tilby skreddersydde læremidler på dette området
  • utvikle mekanismer som sikrer at det materielle innholdet i God skikk løftes over i digitale kanaler
  • ivareta samarbeidet med finansbedrifter, utdanningsinstitusjoner og øvrige underleverandører

Bedriftene har ansvar for å:

  • utvikle og oppdatere kompetanse som tilfredsstiller FinAuts kompetansestandarder.
  • bidra til at de samlede rammebetingelsene for kundebehandlingen er entydige (ref. organisatoriske forutsetninger og lederansvar, se motstående side)
  • forholde seg lojalt til FinAuts regelverk og forvalte de oppgaver som i henhold til regelverket er delegert til bedriftene, herunder å
    • administrere kandidater
    • gjennomføre prøver
    • følge opp autoriserte og medarbeidere
  • gjennomføre internkontroll og rapportere til FinAut en gang pr år
  • følge opp og rapportere brudd på God skikk

Autoriserte rådgivere og selgere har ansvar for å:

  • innfri kravene til kompetanseutvikling og -oppdatering
  • utføre rådgivning og salg i overensstemmelse med God skikk
  • forholde seg lojalt til FinAuts regelverk

Eierorganisasjonene har ansvar for å:

  • synliggjøre FinAut i det offentlige rom og overfor medlemsbedrifter
  • løfte frem bransjestandarden God skikk og bidra til implementering av reglene
  • tematisere interesse- og målkonflikter