Finansnæringens autorisasjonsordninger (FinAut) har som oppgave å drive og videreutvikle næringens autorisasjonsordninger. Eierorganisasjonene er Finans Norge og Verdipapirfondenes forening. Organisasjonen ble etablert 1.1.2014.


FinAut er finansnæringens felles kompetanseverksted og har som mål å sikre kvalitet i salg og rådgivning. Arbeidet er tredelt:

  • Standarder for minimumskompetanse utvikles både på områder der lovverket stiller krav og på andre områder der det er faglig hensiktsmessig. Standardene kommer til uttrykk gjennom fagplaner. I de fleste tilfeller er det etablert en nasjonal autorisasjons – eller godkjenningsordning med utgangspunkt i fagplanen. 
  • Forutsetningen for troverdighet er at finansnæringen kan dokumentere etterlevelse av kompetansestandarder og autorisasjonsordninger. En hovedoppgave er derfor å føre tilsyn med at tilsluttede bedrifter oppfyller forpliktelsene som følger av FinAuts regelverk.
  • FinAut er finansnæringens kompetansesenter i etikk med vekt på rådgivningsprosesser. Forvaltning av bransjestandarden God skikk er en hovedoppgave.

Kontaktinfo finnes her>>

FinAuts årsrapporter og 10-års jubileumshefte finnes her >>

De nasjonale ordningene

AFR - Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (etablert i 2009)

Autorisasjonsordningen i skadeforsikring (etablert i 2013) (tidligere GOS)

Autorisasjonsordningen i kreditt (etablert i 2016)

Autorisasjonsordningen i personforsikring (etablert i 2019)

 

Pressekontakter

 
 

 

Adm. dir.: Siv Seglem

Telefon: 23 28 44 50 / 913 51 081

siv@finaut.no

 

Styreleder: Gry Nergård

Telefon: 23 28 42 28 / 990 05 080

gry.nergard@finansnorge.no

 

 

Kvalitetssikring


Omgivelsene skal ha innsyn i FinAuts arbeid.  Det gir grunnlag for legitimitet og troverdighet. Gjennom åpenhet, dialog og kvalitetssikringstiltak synliggjør FinAut innholdet i kompetansekravene og metodene for dokumentasjon av kompetanse. 

1. Internkontroll i tilsluttede bedrifter:

  • FinAut fører tilsyn med praktisk avvikling av prøver og gjennomfører bedriftsbesøk, bl.a. for oppfølging av God skikk og oppdatering av kompetanse.
  • Bedriftene leverer årlig rapport til FinAut om sitt compliance-arbeid.

2. Dialog med FinAuts interessenter

FinAut har regelmessige kontaktmøter med Finanstilsynet, Forbrukerrådet, Forbrukerombudet, Finansportalen, Finansforbundet og Finansklagenemnda. Målet er å innhente synspunkter på virksomheten og innspill mht. fremtidig utvikling.

3. Forankring og kalibrering

FinAut tilbyr ulike møteplasser for å tilrettelegge for erfaringsutveksling og påfyll av ny kunnskap. Dette er viktig for å sikre at autorisasjons- og godkjenningsordningene fremstår på en og samme måte i alle tilsluttede bedrifter. Skulle det f.eks. spre seg et inntrykk av at regelverket praktiseres forskjellig, ville det være uheldig. Systematisk bruk av FinAuts møteplasser gjør det dessuten mulig å innhente innspill og diskutere og forankre utviklingsprosjekter.

4. Annen kvalitetssikring 

Testdatabasen

  • Alle oppgaver overvåkes ved hjelp av uttak av statistikk
  • Alle oppgaver gjennomgås en gang pr år
  • Nye oppgaver kvalitetssikres av utvikler, emneansvarlig og testpedagog

Rammeverk og veiledninger

Rammeverk og veiledninger virker kalibrerende og sikrer at prøvene gjennomfø­res på en ensartet måte. Det foreligger veiledning for praktisk prøve AFR, praktisk prøve GOS og prøve i etikk (Samtalen)

Internkontroll i FinAuts sekre­tariat

Jevnlige egenkontroller og revisjoner gjennomføres i tråd med årshjul. Ledelsen gjennomgår internkontrollarbeidet for styret ved årsskiftet.

Evaluering av arbeidet i styret og fagrådene

Arbeidet i FinAuts organer evalueres en gang pr. år. Metode: Spørreskjema som fylles ut anonymt.

FinAuts regelverk

Årlig gjennomgang for å

  • sikre at regelverket tilpasses den faglige utviklingen i FinAut
  • rette opp uklarheter slik at regelverket er så tydelig som mulig

 

Risikovurdering

«Policy for informasjonssikkerhet» ligger til grunn for arbeidet. To overordnede risikokategorier er definert:

  • hendelser som medfører at uvedkommende får tilgang til informasjon om de ulike finansforetakenes finansielle rådgivere
  • hendelser som kan undergrave registerets tillit og omdømme

Fullstendig gjennomgang av risikovurderingen gjøres hvert tredje år med mindre vesentlige endringer utløser behov for hyppigere vurdering.