Alle bedrifter som slutter seg til en autorisasjonsordning, må ha et medlemskap i FinAut.
Andre bedrifter som ikke skal slutte seg til en autorisasjonsordning, kan også søke medlemskap i FinAut. Dette kan være bedrifter som er leverandører eller samarbeidspartnere med finansnæringen eller som av andre årsaker vil slutte seg til FinAuts arbeid med å sikre kompetanse og God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling, fysisk eller digitalt.
Søke om medlemskap i FinAut
For å søke medlemskap i FinAut uten å være tilsluttet en autorisasjonsordning er det følgende kriterier:
-
Hensikten med medlemskapet må beskrives i en søknad.
Hensikten må falle innenfor FinAuts formål, ved at medlemskapet og det arbeidet disse bedriftene vil bidra til å øke kvaliteten i finansnæringens informasjon, veiledning og rådgivning overfor forbrukere. -
For FinTech: Selskapet må ha samarbeid med eller levere teknologi til digitale kundeløsninger rettet mot forbrukermarkedet.
-
Bedriften må slutte seg til bransjenormen for God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling.
-
Bedriften må informere om eventuelt samarbeid med medlemsbedrifter i FinAut, hvem disse er og hva samarbeidet går ut på.
-
Bedriften må legge ved beskrivelse av forretningsmodell og siste års regnskap. Selskapet må ha vært i ordinær drift i minimum 12 måneder.
-
Bedrifter må informere om hvilke av FinAuts tjenester de tenker å benytte seg av.
-
Bedriften må bekrefte at de er informert om sine forpliktelser, f.eks. at medlemmer i FinAut etter God skikk må skille mellom informasjon, veiledning og rådgivning, og at rådgivning skal autoriseres.
For FinTech-selskap som er leverandør til finansbedrifts robotrådgiver er det i tillegg betingelser knyttet til bruk av sjekklister og materiell for robotrådgivere, informasjon/markedsføring og oppfølging av medlemskapet. Nærmere om dette oppgis ved kontakt.
Søknad om medlemskap i FinAut sendes til post@finaut.no
Behandlingsprosess
-
Søknader behandles av FinAuts styre etter innstilling fra administrasjonen.
-
Størrelse på kontingenten fastsettes sammen med behandlingen av søknaden.
-
For medlemmer i eierorganisasjonene Finans Norge og Verdipapirfondenes forening vil det være en enklere behandling av søknaden, da bedriftene allerede er vurdert av en av FinAuts eierorganisasjoner.
-
Bedrifter som er eller blir tilsluttet en autorisasjonsordning, trenger ikke fylle ut egen søknad for medlemskap i FinAut.
Søke om medlemskap i en autorisasjonsordning
Finansbedrifter som driver rådgivning innenfor virkeområdet til FinAuts autorisasjonsordninger, kan søke medlemskap i den/de autorisasjonsordninger som er aktuelle. Medlemskap forutsetter at bedriften har de nødvendige konsesjoner / tillatelser til å drive slik rådgivning eller til å formidle produkter eller tjenester på produktselskapets vegne.
Bedrifter som er medlem av Finans Norge eller Verdipapirfondenes forening kan bli medlem av en autorisasjonsordning uten søknadsbehandling. Bedriften trenger kun å fylle ut aktuell tilslutningsavtale.
Tilslutningsavtaler
Avtalen fylles ut og sendes som PDF til post@finaut.no. Administrerende direktør mottar e-post fra FinAut med lenke til elektronisk signering.
Autorisasjonsordningen i Sparing og investering
Tilslutningsavtale Sparing og investering
Autorisasjonsordningen i Personforsikring
Tilslutningsavtale Personforsikring
Autorisasjonsordningen i Skadeforsikring
Tilslutningsavtale Skadeforsikring
Autorisasjonsordningen i Kreditt
Autorisasjonsordningen i Personforsikring næringsliv
Tilslutningsavtale Personforsikring næringsliv
Autorisasjonsordningen i Skadeforsikring næringsliv
Tilslutningsavtale Skadeforsikring næringsliv
Autorisasjonsordningen for Robotrådgivere
Tilslutningsavtale Robotrådgivere
Bedrifter som ikke er medlem av Finans Norge eller Verdipapirfondenes forening må søke om tilslutning til en autorisasjonsordning.
Kriterier for å søke er:
-
At bedriften har de nødvendige konsesjoner / tillatelser
-
Søknaden vedlegges en presentasjon av bedriftens økonomi, eierstruktur, betjeningskonsept og annen relevant informasjon.
-
Ved innvilget søknad får bedriften nødvendig informasjon og tilganger
-
Når bedriften har betalt avtalte kontingenter og oppfyller regelverkets krav for tilsluttede bedrifter, blir bedriften ført opp i medlemsoversikten
-
Søknaden behandles av FinAuts styre. Søknadskjemaet finnes her (word)