zkqJbjL7VLnANv8oOBSezLt8KYnDmxMaezv9CZPkuvPm5wUE2CdMjpPNxifAgWC2
Rapporter og publikasjoner
Publisert: 02. mai 2023
|
Årsrapport 2022
Finansnæringens rådgivere er uten tvil viktigere enn noen gang. I 2022 lærte vi et nytt ord: Dyrtid, og etterspørselen etter god råd økte.
Alt utviklingsarbeid for å holde FinAut relevant skjer gjennom dugnadsinnsats, og medlemsbedriftenes utrettelige innsats må fremheves spesielt.
Dette er noen av høydepunktene fra 2022:
- Nytt materiell som styrker kompetansen om God skikk
- Nye fagplaner i Grunnleggende personlig økonomi og Personsrådgivning ble lansert
- Etterutdanningsopplegg for rådgivere i forsikring er godkjent
- Fristen for å autorisere robotrådgivere er satt til 31. desember 2023
- Podcast om God skikk, personlig økonomi og etikk ble lansert
- FinAut bidrar til å nå FNs bærekraftsmål på samfunns-, bedrifts- og individnivå.
Målet på at vi lykkes med arbeidet vi gjør er den høye tilliten både bedrifter, myndigheter og forbrukere uttrykker til autorisasjonsordningene.
Årsrapport 2022 (PDF)
|
|
Årsrapport 2021
FinAut står fjellstøtt og nyter respekt i alle kretser, mye takket være en involverende arbeidsmetode preget av transparens og åpenhet. Ny strategi ble vedtatt som gjelder for de kommende fire årene. Finansnæringens kompetanseverksted skal fremdeles være fundamentet i virksomheten. Legitimiteten er FinAuts største aktivum og bygges og vedlikeholdes av mange parter i fellesskap.
Dette er noen av høydepunktene fra 2021:
• En norsk sparerobot fikk tildelt verdens første autorisasjon i juni
• De første rådgiverne i personforsikring og skadeforsikring næringsliv ble autorisert i november
• Bærekraft er integrert i alle fagplaner og fjorårets oppdatering i etikk for
ca. 10 000 rådgivere handlet om bærekraft
• Ansatte som ikke skal autoriseres, har fått tilgang til materiell på Læringstorget og kan ta prøver
• Autorisasjonsmerker og anbefalte titler for autoriserte rådgivere er publisert
Årsrapport 2021 (PDF)
|
|
Strategi 2021-2024
FinAut er, og må fortsatt være, den samlede finansnæringens viktigste verktøy når det gjelder å bygge tillit og styrke næringens omdømme.
Økt forbrukerbeskyttelse, krav til kompetanse og dokumentasjon av denne og krav til etikk, vil fortsatt være viktig i kommende strategiperiode.
Strategi 2021-2024 (PDF)
|
|
Årsrapport 2020
FinAut forsterker sin posisjon som kompetansesenter for fag og etikk i finansnæringen. Alle de fire fagområdene i privatmarkedet: Sparing og investering, Kreditt, Personforsikring og Skadeforsikring, har en autorisasjonsordning. Korpset av autoriserte rådgivere i Norge teller nå 12 500, og de fleste har autorisasjon i to eller flere ordninger. Dette er noen av resultatene vi kan vise til:
- Bedrifter utenfor finansnæringen kan fra 2020 bli medlemmer for å styrke utbredelsen av bransjenormen God skikk
- Bærekraftig finans er eget emne i kunnskapsprøven og etikkprøven
- Etikk tilbys alle ansatte gjennom Etikkboosten i Læringstorget
- FinAut er først i verden med å autorisere robotrådgivere
- Forsikringsrådgivere i næringsliv kan autoriseres
- Godkjenningsordning for informasjonsgivere etablert
- Etterlevelse av God skikk er styrket ved at flere bedrifter har meldt inn bruddsaker og har gode rutiner internt
Årsrapport 2020 (PDF)
|
|
Årsrapport 2019
2019 markerte flere høydepunkter for FinAut. 10-års jubileum ble feiret i april, og ved slutten av året kunne vi se tilbake på følgende resultater:
- hele 7668 eksamener ble gjennomført
- flere enn 12 500 er autoriserte rådgivere
- forbrukerne er svært fornøyd med rådgivningen de får
- bransjenormen God skikk etterleves
Av utviklingsarbeid i 2019 lanserte FinAut blant annet autorisasjonsordningen i personforsikring og en ny fagplan for informasjonsgivere. Bærekraftig finans er tatt inn i alle ordningenes fagplan. Vi startet utredning av en autorisasjonsordning for forsikringsrådgivere i næringsliv og en pilot for digitale rådgivningsløsninger.
Årsrapport 2019 (PDF)
|
|
10 år med autorisering - jubileumshefte
- Tidslinjen fra etablering til i dag
- Gratulasjoner fra nåværende og to tidligere finansministre
- Tilbakeblikk på hvorfor FinAut (da AFR) ble etablert
- ..og mye mer
Ta en titt i heftet (PDF)
|
|
Strategi 2018-2021
FinAuts misjon er å sette standarder for rådgivning og annen kundebehandling i finansnæringen. FinAut er finansnæringens operative verktøy på kompetanseområdet, og skal utvikle og forvalte kompetansestandarder for privatmarkedet innenfor:
- alle fagområder der lovverket stiller krav
- andre fagområder der det er faglig praktisk og økonomisk hensiktsmessig
Strategi 2018-2021 (PDF)
|
|
Årsrapport 2018
I 2018 ble det gjennomført over 7 000 eksamener i bedriftene, hvorav nesten 5 000 var kunnskapsprøver.
Året var i stor grad preget av:
- Implementering av "nye" God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling
- Etablering av autorisasjonsordning i personforsikring
- Arbeid med sjekklister for God skikk i digitale løsninger
Årsrapport 2018 (PDF)
|
|
Årsrapport 2017
I 2017 autoriserte FinAut 304 finansielle rådgivere, 904 i kreditt og godkjente 771 i skadeforsikring.
Årsrapport 2017 (PDF)
|
|
Årsrapport 2016
I årsrapporten for 2016 kan du blant annet lese om:
- Resultater fra gjennomførte prøver
- Hva kandidatene mener om Samtalen
- Kompetanseoppdateringene
- Hovedkonklusjoner fra internkontrollen, AFR og GOS
- To rådgivere mistet sin AFR-autorisasjon
- I 2016 har FinAut også
- Utviklet Autorisasjonsordningen i kreditt
- Jobbet med justering og utvidelse av God rådgivningsskikk
- Opprettet nye fagråd i forsikring
- Startet utvikling av ny innloggingsportal og nye websider
Årsrapport 2016 (PDF)
|
|
Årsrapport 2015
I årsrapporten for 2015 kan du blant annet lese om:
- Finansnæringens etikkplakat forplikter bedriftene seg til å etterleve God rådgivningsskikk. I 2015 ble det meldt inn to saker til FinAut, i begge mistet rådgiveren sin AFR-autorisasjon.
- Det er gjennomført 3 182 kunnskapsprøver, 1 164 praktiske prøver og 924 prøver i etisk dilemma i 2015.
- Statistikk fra prøvene
- Samtalen, FinAuts digitale revolusjon, gir hele 1 172 mulig veier å gå fra første klikk.
- Hovedkonklusjoner for internkontrollrapportering fra 2015, AFR og GOS
Årsrapport 2015 (PDF)
|
|
Årsrapport 2014
Finansnæringens autorisasjonsordninger ble etablert 1.1.2014 som en konsekvens av arbeidet med å samordne næringens ulike autorisasjons- og godkjenningsordninger. Ved utgangen av 2014 var det 6.318 autoriserte finansielle rådgivere i AFR, og 3.977 godkjente i ordningen for skadeforsikring, GOS.
- AFR markerte sitt fem års jubileum i 2014
- Generalforsamling ble etablert med eierorganisasjonene Finans Norge og Verdipapirfondenes forening
- Tverrgående fagråd etableres
- Arbeidet i Finansnæringens autorisasjonsordninger har i 2014 vært preget av etablering av GOS som nasjonal ordning, gjennomføring av samordningstiltak, drift, kvalitetssikring og videreutvikling av to ordninger med svært ulikt ståsted, samt videreutvikling av kompetansestandard i kreditt og personforsikring.
- Utforming av ny strategi for Finansnæringens autorisasjonsordninger de kommende år ble påbegynt
- ”Samtalen”, en elektronisk prøve for vurdering av etisk dilemma ble lansert
- En autorisert finansiell rådgiver gis advarsel grunnet brudd på god rådgivningsskikk
- Et elektronisk simuleringsprogram som grunnlag for gjennomføring av praktisk prøve i GOS blir godkjent
Årsrapport 2014 (PDF)
|