Familie med hund.
Forbruker- og finanstrender 2025

Kundenes bruk av kanaler og erfaringer ved kjøp av produkter innen kreditt, sparing og forsikring er kartlagt basert på kjøp gjennomført i 2024.

Forbruker- og finanstrender
Undersøkelsen har vært gjennomført årlig av Kantar siden 2017 og bidrar til kunnskap om forbrukernes adferd, holdninger og erfaringer.

Viktige styringsdata
Resultater benyttes av medlemsbedriftenes ledelse, i kommunikasjon utad og av FinAut selv i oppfølging og utviklingsarbeid. 

 

Hovedfunn 2025 (basert på erfaringer fra 2024)

36 % av kundene svarer at de benyttet seg av rådgivning i forbindelse med kjøp de gjorde i fjor. 96 % sier at de er fornøyd, svært fornøyd eller usedvanlig fornøyd med rådgivningen.

For de kundene som benyttet seg av rådgivning før kjøpet økte altså andelen som var fornøyde fra 74 % til 96 %.

Andelen kunder som benyttet rådgivning varierer stort mellom ulike produkter og er høyest ved:

  • kjøp av nytt boliglån (50 %)
  • refinansiering av boliglån (40 %) 
  • tegning av ny personforsikring (45 %)
  • tegning av ny skadeforsikring (41 %) 
  • egen pensjonskonto (EPK) (50 %)

Egen pensjonskonto (EPK) er nytt i år, 50 % sier de har benyttet seg av rådgivning. Samtidig sier 46 % at de har inngått avtale om EPK helt nettbasert. Med forbehold om at utvalget respondenter er svært lavt, kan dette være en indikasjon på hvor viktig det er med kvalitet i rådgivningen der forbrukerne sparer til sin egen pensjon. Undersøkelsen skiller mellom ikke mellom om avtalen er en egen sparing eller en arbeidsgiverløsning.

 

Nøkkeltall fra Forbruker- og finanstrender.

 

God skikk etterleves

Resultatene viser at God Skikk etterleves i møte med kundene i hverdagen. Alle reglene sett under ett, svarer 86 % at de i ganske stor/meget stor grad etterleves. Dette resultatet har holdt seg stabilt over tid.

  • 83 % av kundene sier at informasjonen de mottok var godt forståelig
  • 87 % sier at de opplevde at opplysningene ble håndtert trygt
  • 86 % sier at de fikk nødvendig tid til å vurdere tilbudet de fikk
  • Blant de som mottok rådgivning, svarer 80 % at deres behov ble kartlagt i ganske stor eller i meget stor grad
  • Blant de som ikke mottok rådgivning, sier 64 % at det  ble tydeliggjort at  kjøpet deres ikke var basert på rådgivning

 

Graf om God skikk fra Forbruker- og finanstrender.

 

Tillit til robotrådgivere

14% sier at de benyttet en robotrådgiver i løpet av det siste året. Tallene viser ingen endring de to siste årene, men i perioden fra 2019 til 2024 doblet andelen seg. 

Andelen med høy tillit til robotrådgivere er på 24 % blant alle respondentene uavhengig av om de har benyttet en robotrådgiver eller ikke. I årets undersøkelse svarte 37 % at de fikk løst behovet sitt sammenlignet med 43 % i fjor. Blant de som benyttet en robotrådgiver og fikk behovet sitt løst økte andelen med høy tillit til 66 %. 30 % sier de har benyttet en robotrådgiver, men ikke kjøpt et produkt.

 

Graf fra Forbruker- og finanstrender.

 

Kanalvalg

Valg av kanal har stabilisert seg de to-tre siste årene. Samlede tall viser at 65 % foretok kjøpet på nett, uten eller med bistand fra en medarbeider.

  • 42 % av kundene gjorde kjøpene nettbasert, uten å være i kontakt med en medarbeider
  • 32 % kjøpte gjennom dialog med en medarbeider
  • 23 % kjøpte nettbasert i kombinasjon med å være i kontakt med en medarbeider (hybrid)

Det er store forskjeller i kjøpsadferd mellom de ulike produktene, ref tabell ovenfor.

 

Utvikling siste år

  • Undersøkelsen viser at innen boliglån skjer 50 % av kjøpene i dialog med en medarbeider, som er en økning fra 45 % i fjor. 
  • Rent nettbasert kjøp av refinansiering av boliglån har falt fra 28 % til 15 %, mens refinansiering av boliglån ved kjøp på nett i kombinasjon med en medarbeider, har økt fra 27 % til 43 %.
  • Kjøp innen forbrukslån skjer i stor grad nettbasert og har økt fra 56 % i fjor til 65 %.
  • Innen forsikring har andelen som betjener seg nettbasert sunket de tre siste årene. Personforsikring har en økning i kjøp fra medarbeider fra 35 % til 45 % det siste året, mens Skadeforsikring viser en økning i kjøp på nett i kombinasjon med medarbeider fra 19 % i forrige undersøkelse til 30 %.

 

Flere velger kombinasjonen nettbasert og medarbeider

Hovedtrenden i undersøkelsen viser en svak økning i andelen nettbaserte kjøp i kombinasjon med å være i kontakt med en medarbeider (hybrid) fra 20 % i fjor til 23 %. Et område som FinAut derfor vil overvåke fremover, er hvordan kvaliteten i rådgivningen ivaretas der det er glidende overganger mellom nettbaserte kjøp og robotrådgivning, samtaler med medarbeidere og deres saksbehandlerverktøy.

 

Temaer 

Klikk på hver kategori for å åpne resultatene i PDF.

 

Resultater fordelt på produktkategorier 

Klikk på hver produktkategori for å åpne resultatene i PDF.

Alle funn samlet i en PDF

 

Forbruker- og finanstrender for tidligere år