lwn15G1Cj7jqE6DgA4S4BEGiAaNBOWiGtJqDjAXqS216mcKlMCG3RFhpZocrAbEQ

Sommerprat med Mette Røen Homstvedt, markedssjef i Nordea Liv og pensjon

mette sommerprat.jpg

Mette Røen Homstvedt, markedssjef i Nordea Liv og pensjon og leder i fagråd personforsikring deler sine tanker om hva som blir den viktigste kompetansen for rådgivere fremover, sine beste tips til rådgivere som skal autoriseres, og hennes beste sommerminner.  

 

Så herlig at du hadde tid til å en prat med oss før ferien. Hvordan ser planene dine for sommeren ut?

Norgesferie! (Selv om jeg har pass i orden)

Jeg tror vi starter til fjells på hytta på Høgevarde i Hallingdal. Der står fjellstøvlene klare. Deretter går turen til Kragerø for fersk sjømat, båtliv, kyststier og bading. Vi planlegger en liten sidertur til Hardanger hvor vi kan gå «gårdimellom» for å smake på den nye «norske champagnen» fra norske produsenter. Også ønsker vi et par «utforskerdager» i Oslo med bl.a. besøk på det nye Munchmuseet. Innimellom her er vi på bondegårdsferie, fordi vi både bor på og driver gård i Hærland i Indre Østfold som er landets største landbrukskommune. Hos oss er det solceller på låvetaket og på jordene vokser frokostblandingen din og er vel eksempler på bærekraftansvar i praksis.

Erfaringsvis vet jeg at 4 uker garantert kommer til å gå fort! 

 

Hva er ditt beste sommerminne?

Oi! Fjellstøvler, matpakke og god utsikt har gitt mange gode sommerminner!

 

Hva er ditt beste tips til de som skal autoriseres?

Les! Den som leser vinner!

Lag deg en god oversikt over hva autoriseringen består av.  

Først gjennomføres nødvendige fagområder på kunnskapsprøven. Deretter følger etikkprøven med teori og trening. Det siste er en praktisk prøve og da er det trening som gjelder.  

 

Hvilke tanker har du rundt det at personforsikring er det fagområdet med størst vekst i antall autoriserte?

Først og fremst er det bare gøy at så mange i bransjen vurderer personforsikring som et viktig område å gi rådgivning til kunder på.

Personforsikring er en viktig del av kundenes økonomiske trygghetsbilde. Aktørene i bransjen har forstått at høy kompetanse og kvalitet i rådgiverleddet skaper tillitt hos kunden.

Samtidig hjelper det selvfølgelig at autoriseringen har «satt seg» ved at områder som f.eks. skadeforsikring, sparing og kreditt har gått opp veien før oss, slik at en fagautorisering har blitt den nye normalen i bransjen.  

 

Hva blir den viktigste kompetansen for rådgiverne å ha fremover?

Nå har rådgivere fått den formelle kompetansen. Nå gjenstår det å anvende kunnskapen på en forståelig måte, slik kundene våre får den økonomiske tryggheten de trenger.  Vi bruker lett mye rare uttrykk; For eksempel er ikke premie en premie, men en pris. Symtomklausul: Hva er det egentlig? IDD ligger foran oss og handler i bunn og grunn om å sette kundens ønsker og behov i sentrum.