Tonje Kulseng-Hanssen, Erik Jensen, Gry Nergård.
Første rådgivere autorisert – nå setter inkassobransjen ny standard

Inkassobransjen har nå fått på plass sin egen autorisasjonsordning gjennom FinAut og de første rådgiverne er allerede autorisert. Initiativet løfter kvalitet, tillit og profesjonalitet i møtet mellom inkassoselskaper og forbrukere. 

En ny autorisasjon for inkasso 

Ordningen er utviklet av FinAut i tett samarbeid med ti av de største inkassoselskapene i Norge – Intrum, Kredinor, Lowell, Axactor, PRA Group, Sergel, Amali, Alektum, Hammersborg og Klare – som til sammen representerer rundt 80 prosent av markedet. 

Målet har vært å etablere et felles rammeverk som setter tydelige krav til fagkompetanse, etikk og etterlevelse av bransjenormen God skikk for inkasso. Kandidatene må gjennomføre både e-læring, kunnskapsprøve, etikkprøve og en praktisk prøve for å bli autorisert. 
 

En ny standard for trygg rådgivning 

– At de første rådgiverne nå er autorisert markerer en ny standard i inkassobransjen. Inkassoselskapene har allerede solid kunnskap og erfaring, og autorisasjonen gir en felles ramme som sikrer trygg rådgivning og høy kvalitet i hele inkassobransjen, sier Erik Jensen, administrerende direktør i FinAut. 

Han understreker at ordningen gir verdi for flere parter: For rådgiverne gir den trygghet i egen kompetanse, for selskapene et kvalitetsstempel, og for forbrukerne en garanti for at de møter rådgivere som følger felles standarder og etiske prinsipper. 
 

Dugnad på tvers av konkurrenter 

Styreleder i FinAut og representant fra Finans Norge, Gry Nergård peker på at ordningen er resultatet av en unik felles innsats: 

– Dette viser verdien av at hele bransjen står sammen om kompetanse og kvalitet. Ti konkurrenter har lagt ned et omfattende dugnadsarbeid for å utvikle felles kompetansekrav. Det løfter hele bransjen og gir økt trygghet for både rådgivere, selskaper og forbrukere. 

Hun understreker at dette også er viktig for Finans Norge, fordi autorisasjonen bygger tillit til næringen som helhet. 
 

Veien videre 

Prosjektleder for autorisasjonsordningen, Tonje Kulseng-Hanssen, peker på at bidraget fra fagressursene i de ti medlemsbedriftene har vært en viktig suksessfaktor for å komme dit autorisasjonsordningen er nå – med de første rådgiverne autorisert og grunnlaget lagt for neste fase: 

– Dette er en stor milepæl. Rundt 40 kandidater har vært gjennom testfasen, og de første rådgiverne ble autorisert denne uken. Nå ser FinAut frem til å få autorisert de opp mot 700 inkassorådgiverne i medlemsbedriftene, i løpet av de neste årene. 

 

Fakta om autorisasjonsordningen for inkasso 

  • Omfatter ca. 700 rådgivere i Norge 
  • Utviklet av FinAut i samarbeid med ti inkassoselskaper (ca. 80 % av markedet) 
  • Innhold: fagplan, bransjenorm God skikk for inkasso, etikk, e-læring og prøver 
  • Første autoriserte rådgivere: oktober 2025 
  • Forvalter av autorisasjonsordningen for inkasso: Finansnæringens Autorisasjonsordninger (eid av Finans Norge og Verdipapirfondenes forening)