Per Kristian Høybråten, Victoria Østli Barikmo, Erik Jensen og Tore Weldingh.
OBOS-banken setter eksempel – kobler etikk og bærekraft i hele organisasjonen

Alle i OBOS-banken – fra ledelsen til rådgivere og støttefunksjoner – har gjennomført FinAuts etikk-kurs. Det gjør banken til den første av sin størrelse som har skapt en felles plattform for etikk i hele organisasjonen.

Satsingen viser at etikk kan forankres i hele organisasjonen, ikke bare blant rådgivere. Det er nettopp denne bredden som gjør OBOS-banken til et inspirerende eksempel for resten av næringen.

– At OBOS-banken har fått med hele organisasjonen til å gjennomføre etikk-kurset til FinAut, viser at etikk er relevant for alle – uansett rolle. Dette gir en styrke både internt og i møte med kundene, sier Erik Jensen, administrerende direktør i FinAut.

OBOS: – Bygger kultur

I OBOS-banken har satsingen blitt tatt godt imot.

– Vi skal levere på bærekraft, tillit og gode kundeopplevelser, og da må hele organisasjonen ha et felles utgangspunkt. Derfor har vi valgt å gjennomføre kurset på tvers av roller og nivåer. Det gir oss en styrke som vil prege både samarbeidet internt og møtene med kundene, sier Tore Weldingh, administrerende direktør i OBOS-banken.

For OBOS handler dette ikke bare om å gjennomføre et kurs, men om å bygge en kultur som står seg over tid. Etikk og bærekraft er en del av bankens fremtidsrettede satsing, der hele organisasjonen får et felles grunnlag for å møte nye krav, forventninger og dilemmaer.

Bærekraftsansvarlig i OBOS-banken, Per Kristian Høybråten, understreker verdien av å involvere hele organisasjonen:

– Forretningsetikk er ett av fire prioriteringsområder for bærekraftsarbeidet i banken, og det er da viktig for oss at kompetansen på området ikke er forbeholdt ledere. Tilbakemeldingene viser at kurset er nyttig og relevant for ansatte på alle nivåer. Nå når alle – uansett rolle – har fått samme innføring, blir det enklere å snakke om etikk på tvers i organisasjonen, sier han.

Etikk som del av bærekraft

For finansnæringen handler bærekraft om hele ESG-området. Det betyr også kultur og ansvarlighet – ikke bare klima og miljø. Etikk er en grunnplanke: å ta kloke valg, skape rom for diskusjon og bygge tillit over tid. Når hele virksomheter, slik som OBOS-banken, gjør dette til en del av hverdagen, blir etikk en reell del av bærekraftsarbeidet.

FinAut har som oppgave å bidra til at etikk settes på dagsordenen i hele næringen. Etikk-kurset er tilgjengelig for alle medlemsbedrifter, og gir et felles utgangspunkt for refleksjon som kan tilpasses ulike roller og situasjoner.

– FinAut er finansnæringens kompetansesenter for etikk. Derfor utvikles verktøy og opplæring som kan brukes på tvers av selskaper og roller, slik at næringen får en felles plattform for å håndtere etiske dilemmaer, sier Victoria Østli Barikmo, fagsjef for kompetanse og fagansvarlig for etikk i FinAut.

En inspirasjon

OBOS-banken er det første eksempelet på at etikk-kurset kan tas ut i hele bredden av en mellomstor bank. Når både ledere, rådgivere og støttefunksjoner får samme utgangspunkt, blir etikk en del av felles kultur – ikke bare et tema for enkeltgrupper. Det viser hvilken kraft som ligger i å bruke felles bransjeverktøy.

– OBOS-banken viser at det er mulig å samle hele organisasjonen om etikk – og det gir et sterkt signal til resten av næringen. Vi håper flere virksomheter følger etter. Jo flere som tar i bruk etikk-kurset, desto bedre rustet står finansnæringen til å bygge kultur, styrke tilliten og levere trygg rådgivning – til beste for både kunder, medarbeidere og samfunnet, avslutter Jensen.
 

E-læringskurs i etikk

Alle medlemmer har tilgang til kurset. Logg deg inn eller opprett en bruker.

Læringsløpet er delt inn i seks deler som representerer hvert kapittel i pensum  «Mot og tillit. Etikk i finansnæringen.» I tillegg presenteres podkaster, videoer og refleksjonsoppgaver knyttet til de temaene som tas opp. Mot slutten av hver del, vil du få fem flervalgsoppgaver som er frivillig å svare på. 

Ta kurset i etikk