Rådgiver i samtale med kunde.
Bransjenormen God skikk for inkasso

Bransjenormen God skikk for inkasso gjelder direkte for FinAuts medlemsbedrifter ved inkassovirksomhet.

Reglene gjelder både ved personlig betjening og for digitale prosesser.

Inkassoselskapet skal påse at reglene følges. Ledere har et særlig ansvar for at rutiner og systemer, herunder belønningssystemer, bygger opp under reglene. 

Plakat: God skikk for inkasso (PDF)

 

1. FORMÅL
Formålet med reglene er å sikre forsvarlig  og effektiv inndriving av forfalte pengekrav på en måte som ivaretar og balanserer hensynet til skyldner og fordringshaver på beste måte. Inkassoforetaket skal opptre bærekraftig, etisk forsvarlig og ta samfunnsansvar, blant annet ved å ta hensyn til foretakets påvirkning på mennesker, miljø og samfunn.


2. PROFESJONALITET
Behandlingen av skyldneren skal være redelig og profesjonell. Rammene skal være tydelige for skyldneren og fordringshaveren. 


3. PERSONVERN OG TAUSHETSPLIKT
Personopplysninger om skyldner og fordrings-haver skal håndteres på en måte som sikrer deres personvern og øvrige rettigheter. Inkassoselskapet skal ha rutiner og systemer som sikrer at taushetsplikten blir overholdt.  


4. GRUNNLAG
Saksbehandlingen skal være basert på et fullgodt grunnlag. Skyldnerne skal beskyttes mot urimelig og urettmessig inkassopågang. Inndrivingen skal i rimelig utstrekning tilpasses skyldnere som er i en særlig vanskelig situasjon. Samlede kostnader for skyldneren skal begrenses til det som ansees nødvendig. 


5. INFORMASJON
Informasjonen til skyldneren og fordrings-haver skal være korrekt, fullstendig og ikke misvisende.


6. INTERESSEKONFLIKT
Hensynet til skyldners og fordringshavers berettigede interesser skal gå foran inkassoselskapets og ansattes interesser. 


7. AVTALE OG EVENTUELL ANBEFALING
Inkassoselskapet skal gjøre sitt for at skyldner forstår innholdet i avtaler som inngås. Eventuell anbefaling av løsning overfor skyldner og fordringshaver skal på tilbørlig måte ivareta begge parters interesser.


8. FRARÅDING OG AVSLAG
Inkassoselskapet skal om mulig fraråde  avtaler mellom skyldner og fordringshaver som utsetter skyldner for utilbørlig press eller som setter skyldner i urimelig vanskelig situasjon. Inkassoselskapet skal avslå  
å medvirke til avtaler som nevnt i forrige setning.


9. OPPFØLGING
Eventuell oppfølging fra inkassoselskapet skal søkes klargjort overfor skyldner og fordrings-haver slik at rammene og premissene for den videre prosess i størst mulig grad er klargjort.


10. DOKUMENTASJON
Eventuelle avtaler og grunnlaget for disse skal dokumenteres og lagres.