Klagebehandling
  • Klageadgang kunnskapsprøven og etikkprøven
     
  • Klageadgang praktisk prøve og simulert praktisk prøve
     
  • Relevant regelverk

§ 2-6 a) og b) Klage på kunnskapsprøven og etikkprøven

En kandidat kan klage på kunnskapsprøven og etikkeksamen innen 3 uker etter at den er avholdt, jf § 2-6 a).

Klagen kan sendes til FinAut via BA, leder eller av kandidaten selv. FinAut gir BA informasjon ved mottak av klage fra andre enn BA. FinAuts sekretariat behandler klager fortløpende, og svar skal forekomme senest innen tre uker etter at klagen er mottatt.

Avgjørelser til skade for klager kan påklages til styret i FinAut innenfor fire uker etter at avgjørelsen ble meddelt klageren, jf § 2-6 d).

Klageskjema

 

Klagegrunnlag og behandling

Klager som er sendt inn etter klagefristen på tre uker, vil ikke bli behandlet.
Mangler i pensum, manglende tilrettelegging eller kvalitet i opplæring og forberedelser er ikke klagegrunnlag til FinAut: Dette er medlemsbedriftens ansvar og må rettes til bedriftens ansvarlige for læringsopplegget.
Klage på regler og rammer for kunnskapsprøven og eksamensform som for eksempel tidsramme, krav til bestått, fasit eller ønske om å ta kun ett emne om igjen gir ikke klagegrunnlag.
Klage på innhold, formuleringer, uttrekk eller relevans må henvise til en konkret beskrivelse av tema/problemstilling i en oppgave. Husk at det ikke er tillatt å kopiere oppgaveteksten fra kunnskapsprøven.

 

Klage ved tekniske feil eller rammene rundt prøven

Ved teknisk svikt eller feil under prøveavleggelsen, og det det kan påvises en direkte sammenheng mellom situasjonen som oppstår og kandidatens prestasjon på prøven, kan det vurderes at det tildeles et ekstra forsøk til kandidaten.

Dette er en konkret vurdering i hvert enkelte tilfelle. Ved denne typen feil skal kandidaten skal få tilbud av testleder om å avslutte prøven.

Velger kandidaten likevel å fullføre prøven vil klagen bli avslått uten videre begrunnelse.

 

Kandidaters krav på dokumentasjon fra klagebehandling

Klager kan få tilgang til selve saksbehandlingsdokumentet fra sekretariatet (innstilling) og styrets behandling og vedtak (referert med henvisning til sak og dato) på forespørsel. 

 

 

§ 2-6 c) Klage på praktisk prøve og og simulert praktisk prøve

Rutine for klagebehandling i medlemsbedriften og rapportering til FinAut:

Dersom en kandidat ikke består en praktisk prøve, skal det opplyses tydelig om klageadgang, frister og rutine jf testreglementets § 2-6 c)

  • Praktisk prøve rollespill og praksiskrav:
    Ved ikke bestått skal sensor fylle ut skjema for "skriftlig tilbakemelding ved ikke bestått" innen to dager etter at resultatet er kjent.
     
  • Simulert praktisk prøve:
    Ved ikke bestått simulering skal bedriften sørge for at kandidaten får en gjennomgang av feil svar med forklaring fra fagperson innen to dager etter at resultatet er kjent.

Dette er for å sikre at kandidaten forstår hva de har svart feil på og hvorfor, slik at kandidaten kan forbedre sine prestasjoner til neste prøve.

 

Klage fremsettes til bedriften

Kandidaten kan klage på bedømmelsen innen en uke etter å ha mottatt den skriftlige tilbakemeldingen/gjennomgang av fagperson. Klagen skal fremsettes skriftlig til Bedriften på fastsatt klageskjema.

  • Praktisk prøve rollespill og praksiskrav:
    Behandlingen av klagen skjer hos bedriften jf. Regelverket for praktisk prøve, bedriftens rutiner for slik behandling og dokumentasjonsplikt.
     
  • Simulert praktisk prøve:
    Behandlingen av klagen skjer hos bedriften jf. Regelverket for praktisk prøve, bedriftens rutiner for slik behandling og dokumentasjonsplikt. Bedriften må samarbeide med leverandør av simuleringen som kjenner til kravene simuleringsprogrammet setter. Leverandøren skal kun gjennomgå hva kandidaten har svart feil på med en forklaring.

Klagene må behandles innen rimelig tid så kandidaten eventuelt har tilstrekkelig tid for å klage videre til FinAut.   

Klageskjema

 

Behandling og rapportering til FinAut

Bedriften oppbevarer dokumentasjon og rapporterer klager og vedtak til FinAut.

Rapportering skal sendes til post@finaut.no og meldingen skal inneholde:

1. Finansbedrift

2. Kandidatens navn

3. Dato for avholdt prøve

4. Dato for kandidatens klage

5. Dato for vedtak av intern klagebehandling

6. Resultat av klagebehandlingen (ikke bestått opprettholdt, endret til bestått (kun for sensor 2), annullere forsøk)

 

Anledning til å overprøve klage (påklage)

Dersom klager ikke gis medhold, gis informasjon om at klager har anledning til å overprøve sin klage hos styret i FinAut. Klagen må sendes innen fire uker etter at avgjørelsen ble meddelt klageren, jf § 2-6 d). Klager som er sendt inn etter fristen vil ikke bli behandlet.

Dersom kandidaten ønsker klagen fremmet for styret, gjøres det gjennom Bedriften ved at klager ber om at klagen videresendes FinAut. Bedriften må sende referat fra intern klagebehandling sammen med rapport på tilbakemelding til kandidat for videre behandling.  Ved simulert praktisk prøve må tilbakemelding fra leverandør av simuleringen også legges ved.

FinAut administrasjon kan ta imot ytterligere informasjon fra alle parter i saken som ønsker å legge til noe. Det må også gis informasjon om at alle parter vil få mulighet til å uttale seg dersom nye opplysninger kommer frem.

Styret behandler og beslutter endelig slike saker. Avgjørelsen gjøres kjent for Bedriften før kandidaten etter behandling, slik at Bedriften kan iverksette behov for oppfølging.

Ved innlevering av legeerklæring etter å ha avbrutt et forsøk på grunn av helsetilstand, vil dette forsøket ikke bli tellende, ref § 2 - 1 g).

 

Kandidaters krav på dokumentasjon fra klagebehandling

  • Praktisk prøve rollespill og praksiskrav: 
    Fra klagebehandling i første instans, kan kandidaten få tilgang til referatet fra intern klagebehandling samt rapport/uttalelse fra sensorene.
     
  • Simulert praktisk prøve:
    Fra klagebehandling i første instans, kan kandidaten få tilgang til referatet fra intern klagebehandling samt tilbakemelding fra leverandør av simuleringen.

Fra behandling av påklagen kan klager få tilgang til selve saksbehandlingsdokumentet fra sekretariatet (innstilling) og styrets behandling og vedtak (referert med henvisning til sak og dato) på forespørsel.

Klageskjema


 

Utdrag fra FinAuts testreglement

§ 2-6 Klage

a) En kandidat og/eller dennes arbeidsgiver kan innen tre uker etter å ha mottatt meddelelse om at kunnskapsprøven ikke er bestått, klage over bedømmelsen eller andre forhold knyttet til prøven. Klagen fremsettes overfor og avgjøres av administrasjonen i FinAut.

b) En kandidat og/eller dennes arbeidsgiver kan innen tre uker etter å ha mottatt meddelelse om at etikkprøven ikke er bestått, klage over bedømmelsen eller andre forhold knyttet til prøven. Klagen fremsettes overfor og avgjøres av administrasjonen i FinAut.

c) En kandidat og/eller dennes arbeidsgiver kan innen en uke etter mottatt skriftlig bedømmelse på en praktisk prøve, klage over bedømmelsen eller andre forhold knyttet til prøven. For simulert praktisk prøve: En kandidat som ikke består praktisk prøve, får en skriftlig bedømmelse. Når denne er mottatt kan kandidaten klage. Fristen for dette er en uke. Klagen fremsettes overfor og avgjøres av bedriften. Bedriften rapporterer resultatet av klagebehandlingen til administrasjonen i FinAut.

d) Avgjørelser etter a), b) og c) kan påklages til styret i FinAut innen fire uker etter at avgjørelsen ble meddelt klageren.