I praktisk prøve skal du vise at du mestrer salg, rådgivning og God skikk i praksis.
Før du kan ta den praktiske prøven, må du ha gjennomført obligatoriske kurs i etikk og God skikk, bestått kunnskapsprøver og bestått etikkprøven. For å bli ferdig autorisert er det også krav til 12 måneders yrkesrelevant praksis.
Rollespill eller refleksjonsamtale
I dag er det to alternativer for gjennomføring av praktisk prøve i forsikring næringsliv. Begge alternativene er fysisk praktisk prøve. Bedriften kan selv velge hvilket av alternativene de ønsker å bruke ved gjennomføring av den praktiske prøven:
- Rollespill - Bedriftene som velger rollespill oppnevner sensorer som skal være kvalifisert til å vurdere kandidatenes prestasjon etter felles sensorskjema. Rollespillet gjennomføres med to sensorer, der den ene spiller kunden og den andre observerer, vurderer kandidaten og bedømmer. I slutten av prøven skal kandidaten reflektere over de valg som er tatt i sitt løsningsforslag.
- Refleksjonssamtale - Bedriftene som velger refleksjonssamtale oppnevner sensorer som skal være kvalifisert til å vurdere kandidatenes prestasjon etter felles sensorskjema. Refleksjonssamtalen gjennomføres med to sensor, der sensor 2 skal være en samtalepartner for kandidaten der kandidaten skal reflektere over de valg som er tatt i sitt løsningsforslag.
Det er bedriften selv som velger hvilket av alternativene de ønsker å bruke ved gjennomføring av den praktiske prøven. Begge alternativene kan gjennomføres via Skype eller telefon. For nærmere beskrivelse se rammeverk for praktisk prøve forsikring næringsliv.
Forberedelser praktisk prøve
Du skal få innkalling til praktisk prøve med informasjon om sted og dato for prøven.
Praktisk prøve som rollespill:
1 uke før prøven skal du motta Case Del 1.
Caset vil inneholde vanlige kundeopplysninger. Med utgangspunkt i casebeskrivelsen skal du forberede deg til en vanlig kundesamtale/møte.
Selve prøven/møtet er delt i to deler. I del en av møtet blir du testet i evnen til å avdekke kundens behov. I del to kommer du med løsningsforslag. Alle hjelpemidler er tillatt.
I tillegg til caset skal du motta dokumenter som regelverk, rammeverk praktisk prøve, veiledning til praktisk prøve og sensorskjema. Dette er dokumenter du skal sette deg godt inn i før praktisk prøve.
Øve på cases
Du kan øve på cases før du gjennomfører praktisk prøve.
Eksempelcase for Personforsikring næringsliv
Eksempelcase for Skadeforsikring næringsliv
Veiledninger
Veiledning praktisk prøve Personforsikring næringsliv
Veiledning praktisk prøve Skadeforsikring næringsliv
Fritaksordninger
Følgende regler for fritak gjelder
- Det gis gjensidig fritak for praktisk prøve tatt i autorisasjonsordningene i forsikring næringsliv
Klage på ikke bestått praktisk prøve
Du kan innen 1 uke etter å ha mottatt skriftlig bedømmelse av en ikke bestått praktisk prøve klage. Klagen fremsettes overfor bedriften som behandler klagen og treffer avgjørelse. Dersom avgjørelsen ikke er i klagerens favør, informeres klager om at avgjørelsen kan påklages Finansnæringens Autorisasjonsordning (FinAut).
Avgjørelsen som ikke er i klagers favør, kan innen 3 uker påklages til styret i FinAut, som er endelig klageinnsats for kunnskapsprøven og den praktiske prøven. Bedriften sørger for at klage og saksdokumenter sendes FinAut for behandling.
Klage skal fremsettes skriftlig på fastsatt skjema som finnes på siden om Klagebehandling, og du må legge ved disse dokumentene: Sensorskjema, veiledning til praktisk prøve og Case Del 1.