Nytt fagrådsmedlem Harald Ulstein: Forbrukerens interesser i fokus

- Å tilegne seg riktig kompetanse og klare å utøve den i møte med kunden slik at kunden forstår og føler seg trygg på vår rådgivning. Da oppnår vi tillit og gode kundeopplevelser! FinAuts arbeid og rolle er helt avgjørende for at vi får til dette ute i bransjen og dermed kan sette forbrukerens interesser i fokus, sier Knowledge and Competance Lead i Nordea, Harald Ulstein. Vi har tatt en prat med nyeste fagrådsmedlem i Sparing & Investering og Kreditt, og Tverrgående Fagråd. 

Harald Ulstein.jpgNytt fagrådsmedlem, Knowledge and Competance Lead i Nordea, Harald Ulstein. Foto: Nordea

 

 

- Å få muligheten til å bli med i FinAuts fagråd kjente jeg var motiverende og en unik sjanse til å kunne bidra til FinAuts viktige arbeid for bransjen, rådgivere og ikke minst kundene, sier Knowledge and Competance Lead i Nordea, Harald Ulstein. 

 

 

Fortell litt om deg selv og hvorfor du ønsker å være med i FinAuts fagråd?
Jeg har ulik yrkeserfaring  og begynte i bank (K-Bank) i 1998. Med unntak av perioden 2004-2008 har Nordea vært min foretrukne arbeidsgiver. Her har jeg hatt ulike roller både som rådgiver og leder, lokalt og nasjonalt innenfor personmarkedet. Nå har jeg akkurat begynt i en rolle som Knowledge and Competance lead i Nordea NO. De siste to årene har jeg hatt ansvaret for implementering av ny Finansavtalelov i Nordea. I tillegg har jeg i mine ulike roller alltid vært opptatt av at kundene skal oppleve kvalitet og trygghet i rådgivningen. Derfor var det gledelig å se i den nye Finansavtaleloven hvor sterkt den vektlegger bransjenormen God Skikk som FinAut står bak. Å få muligheten til å bli med i FinAuts fagråd kjente jeg var motiverende og en unik sjanse til å kunne bidra til FinAuts viktige arbeid for bransjen, rådgivere og ikke minst kundene.

 

Hvilken rolle spiller jobben FinAuts fagråd gjør for rådgivere og bransjen? 
Vi er i en bransje som har utrolig mange regulatoriske krav vi skal forholde oss til. At vi har et fora som FinAut der vi kan drøfte og skape felles forståelse for hvordan de skal implementeres og utøves er viktig. Det styrker bransjens omdømme. Min oppfatning er at FinAut har en særs viktig rolle for at bransjen har en felles norm vi skal etterleve for å overholde lover og regler, men ikke minst for at kundene skal kunne ha stor tillit til bransjen. At bransjenormen og autorisasjonsordningen setter klare krav til hvordan vi skal utøve vår profesjon underbygger også dette. I tillegg tenker jeg at det er med å skape stolthet for å jobbe i en bransje som setter profesjonalitet i høysetet.

 

Hvilken rolle spiller FinAuts fagråd for forbrukeren?
For meg er det avgjørende at rådgivere må evne å se og lytte til den enkelte kunde, være gode til å avdekke kundens behov og se helheten i kundens økonomi. Dette for å kunne tilby kunden et produkt og tjeneste som er riktig og tilpasset den enkelte kunde. Å tilegne seg riktig kompetanse og klare å utøve den i møte med kunden slik at kunden forstår og føler seg trygg på vår rådgivning. Da oppnår vi tillit og gode kundeopplevelser! FinAuts arbeid og rolle er helt avgjørende for at vi får dette ute i bransjen og dermed kan sette forbrukerens interesser i fokus.