Autorisering av robotrådgivere gir økt trygghet for forbrukere

Hva er en robotrådgiver?
Det er digital løsning som gir deg råd basert på dine behov og opplysningene du gir om deg selv. 

Hvorfor autorisasjon?
Finansnæringen står samlet om at rådgivning overfor forbrukere skal autoriseres, og har gjort dette fra 2009 gjennom en felles autorisasjonsordning, FinAut. En autorisasjon sikrer at du får rådgivning med riktig kompetanse og at bransjenormen God skikk, som går lenger enn lovkravene, følges. Fra 2024 skal også digital rådgivning autoriseres for å sikre samme kvalitet.

Kan ikke-autoriserte robotrådgivere brukes nå?
Robotrådgiveren er kontrollert av bedriften selv for å oppfylle krav til både lovverk og funksjonalitet. Men den mangler ekstern godkjenning fra FinAut, som skal gi kundene en ytterligere trygghet på tvers av finansbedriftene.


Oversikt over robotrådgivere som er autorisert eller under autorisering, samt mer informasjon finner du her: Register over autoriserte robotrådgivere